Review for Meester Mark Graaft Door
Weer een geweldig boek over het onderwijs door Mark van der Werf.
Waar we in het eerste boek alles over zijn ervaringen lezen, het tweede boek ging over leraren (en ex-leraren) die hetzelfde hebben als waar Mark van der Werf tegen aan botste en ook hoe ze vaak toch proberen overeind te blijven, gaat dit derde boek over de geschiedenis van het onderwijs vanaf de jaren 50 tot ongeveer nu (ook al zijn de jaren 90/00 echt een stukje minder dan de andere, maar dat is dan ook wel enigszins logisch gegeven dat we in het vorige boek al heel veel over de tegenwoordige tijd te weten komen).
In dit boek vertellen verschillende (ex-)leraren hun verhaal, en ik moet zeggen dat ik het heel leuk vond, want je leest niet alleen hun ervaringen, maar je ziet ook wat er later met ze gebeurd is (want sommige leraren zijn opgehouden met lesgeven). Of hoe het nu met ze gaat (zo was mijn favoriet toch die mevrouw van 104 jaar oud). Het was erg interessant om er achter te komen hoe het onderwijs zich heeft ontwikkeld. Natuurlijk weet ik al wat, maar ik moet zeggen dat het op deze manier veel interessanter was. Via de ervaringen van mensen zelf. Niet droog en alleen maar feiten zoals de meeste boeken over onderwijs doen. Maar echte mensen die vertellen hoe het was. Natuurlijk zijn er ook wel feiten hoor, maar het gros van het boek is toch echt de ervaringen. Hoe vonden de leraren het nou dat dingen veranderden (zoals dat klassen groter/kleiner werden, dat je meer administratie had, hoe snel kon je een baan krijgen (en hoe dat uiteindelijk ook veranderde), en zo kan ik nog wel doorgaan).
Ik moet zeggen dat mijn favoriete periode toch wel de eerste is, jaren 50/60, de andere jaren waren ook leuk hoor, maar ik weet niet, ik vond deze periode toch net ietsje leuker. Misschien ook omdat het zo’n tijd geleden is en heel anders is dan wat we nu hebben in het onderwijs. Het is gewoon razend interessant om te zien hoe dingen gebeurden in die tijd. Zoals het feit dat veel mannen leraar werden vanwege de dienstplicht. Of hoe sommige mensen kilometers fietsten om naar hun werk te komen. Iets wat mensen nu echt niet meer zouden doen, je pakt gewoon de auto of motor of openbaar vervoer tegenwoordig, maar vroeger was het gewoon normaal om tig kilometer te fietsen naar een plek.
Maar ook hoe het leren werkte toen, en hoe je gewoon voor een klas werd gezet, hoe de kinderen nog braaf waren (want dat zie je echt veranderen door het boek heen, van netjes en braaf tot grote mond en onruststokers, en natuurlijk had je in die tijd ook wel een paar kinderen die niet braaf waren, maar als je het zo leest is er toch echt een groot verschil tussen nu en toen).
Ook hoe geloof echt heel veel bepaalde (wat logisch was gegeven de tijd), van waar je naar school ging, tot wat je mocht lezen, tot wat je mocht zien.
Ook leuk vond ik het om te zien hoe te tijd verstreek en hoe er meer en meer technologie op school kwam. In het begin vrij simpele dingen, tot dingen als tv’s, tablets, computers, en meer. Mooi om ook te lezen hoe het nou voor leraren was. Opeens moet je leren hoe zo’n ding nou werkt, en dan kom je erachter dat je studenten meer weten dan jij over zo’n ding. 😀
En echt, ik geloof dat ik maar blij ben dat ik tegenwoordig niet meer op school zit als kind. Niks tegen school hoor, ik weet dat ik het heel leuk vond. Maar als je dan leest dat er zo vaak testen zijn, of dat scholen soms maar gewoon op tablets overgaan. Ja, nee dank je. Vooral die tablets zouden funest voor mij zijn. Ik lees wel eens wat op de computer of mijn tablet, maar ik krijg gewoon hoofdpijn/oogpijn als ik het te lang doe. Ik moet er dan ook niet aan denken dat je als kind 6-8 uur lang op zo’n ding zit te lezen/te leren. Auw.
Wauw, mijn review is al erg lang geworden. Heb ik nog meer te bespreken? Mm, ik denk dat ik het meeste wel heb besproken. Het was echt een fantastisch boek, en ik hoop eigenlijk dat er nog een boek komt door Mark van der Werf want hij heeft een geweldige schrijfstijl en al zijn boeken zijn razend interessant. Ik zou zo een-twee-drie niet weten waar je nog kunt over schrijven, maar ik weet zeker dat er nog genoeg dingen te vertellen zijn over het onderwijs.
Ook een pluspuntje voor de titels en de covers van de boeken! Leuke coverart door Floor de Goede, en dan leuke (en ik moet zeggen ook grappige) titels.
Ik zou dit boek, en ook wederom de andere boeken, echt zeker aanraden aan iedereen.